Franse les op de basisschool (6-12 jaar)

SylviaFrans leren, Franse les2 Comments

Frans leren op de basisschool? Plezier en zelfvertrouwen staan centraal!

door gastblogger ‘De Franse Juf’ Olga. Frans leren is leuk en echt niet zo moeilijk! Dat is wat ik mijn leerlingen als Franse Juf op de basisschool wil laten ontdekken. Plezier hebben en zelfvertrouwen opdoen staan centraal in mijn lessen. De kinderen leren door spelletjes te doen, muziek te luisteren en vooral door veel – in klassikaal verband en in kleine groepjes – te communiceren. Zo bouwen ze spelenderwijs toch een kleine, maar praktische basiskennis op. Na een cursus van 6 lessen kunnen ze bijvoorbeeld groeten en zichzelf voorstellen in het Frans, tellen tot 10 (of 20) en broodje kopen bij de ‘Franse bakker’….dat doen we in de klas met een rollenspel, compleet met verse croissants en baguettes.

Slim!

De school in Zoetermeer waar ik momenteel les geef, maakt deel uit van een groeiend aantal basisscholen in Nederland dat Franse les aanbiedt. Niet alleen in groep 7 en 8, maar zelfs al vanaf groep 3 (of 1). Dat is slim. Sinds 2015 is het scholen in het primair onderwijs wettelijk toegestaan 15% van de onderwijstijd – 4 uur per week – te besteden aan les in een moderne vreemde taal. Vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) mag gegeven worden in het Engels, Frans, Duits en Spaans. Dus waarom alleen Engels aanbieden? Ook het Frans is een wereldtaal (5e meest gesproken taal ter wereld) en bovendien een buurtaal. En wat wel zo handig is….het Nederlands kent veel Franse leenwoorden. Woorden die de kinderen al kennen, (vaak) zonder dat ze het beseffen. Een mooi startpunt voor de eerste Franse les!

YOUTUBE-VIDEO VAN DE FRANSE JUF: UITSPRAAK & FRANSE LEENWOORDEN

Hoe jonger, hoe beter

Hoe jonger je begint met het leren van een nieuwe taal, hoe beter. Jonge kinderen zijn nieuwsgierig en minder bang om fouten te maken en hun hersenen zijn nog extra flexibel. Volgens EPNuffic, de organisatie voor internationalisering in het onderwijs, ‘leren kinderen jonger dan 7 jaar makkelijker een vreemde taal dan oudere kinderen. Daarnaast stimuleert het leren van meer talen de algemene taalontwikkeling. Bovendien worden kinderen meer internationaal bewust. Ze hebben er dus de rest van hun leven iets aan.’ Maar ook als je ‘pas’ begint met het geven van Franse les in groep 7 en/of 8, zullen de kinderen er veel profijt van hebben. Al is het alleen maar omdat ze met meer zelfvertrouwen starten met het vak Frans op de middelbare school.

Wat wil je?

Voor je begint met het aanbieden van Franse les op de basisschool, is het belangrijk eerst de vraag te stellen: ‘Wat wil je bereiken?’. Volgens EPNuffic, kun je de doelstellingen voor vvto Frans rangschikken in 3 modellen:
1. ‘Sensibilisering’: kinderen maken ontspannen kennis met de nieuwe taal, zonder een bepaald niveau na te streven. Plezier en zelfvertrouwen staan voorop.
2. ‘Beetje vaardig’: de kinderen leren nog steeds spelenderwijs, maar nu streef je naar het bereiken van een vastgesteld niveau: ERK-niveau A1.1 (Europees Referentiekader).
3. ‘Beetje redzaam’: dezelfde instelling als bij ‘beetje vaardig’ alleen ligt de lat nu iets hoger. Scholen streven nu naar het bereiken van ERK-niveau A1.2.
Bij de ‘serieuzere’ modellen ga je uit van minimaal één les per week gedurende minimaal één schooljaar. Daarbij kiest men – in verband met de korte aandachtsspanne van jonge kinderen – liever twee korte sessies dan één lange. Bij het eerste model kun je ervoor kiezen maar een paar Franse lessen op te nemen in het curriculum, als een soort ‘snuffelcursus’.

YOUTUBE-VIDEO VAN DE FRANSE JUF: TELLEN VAN 1-20

Beetje vaardig

In de Delta-groep 7/8 van de basisschool in Zoetermeer, zijn we onlangs begonnen met de Franse lesmethode voor het primair onderwijs ‘Jus d’Orange A1.1’. Er is nog steeds veel aandacht voor spelletjes, muziek en filmpjes en het tempo is ontspannen. Toch leren de kinderen nu spelenderwijs méér dan bij het puur speelse model ‘sensibilisering’: ze kunnen rond kerst al kleine gesprekjes voeren over hun familie, hun verjaardag, het weer en over school. Naast uitgebreidere kennis van vocabulaire, fonetiek en civilisation, staat er nu ook een stukje grammatica op het programma: bijvoorbeeld vraagzinnen en ontkennende zinnen maken en belangrijke werkwoorden – zoals être (zijn), avoir (hebben), aimer (leuk/lekker vinden) – in de juiste vorm gebruiken.

Tips en ideeën

Welk model je ook kiest voor het geven van Franse les op de basisschool…Frans leren is leuk en echt niet zo moeilijk! En niet alleen voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Bijna alle kinderen kunnen Frans leren. Daar ben ik van overtuigd. Als je de lesstof maar op een aantrekkelijke en activerende manier brengt, passend bij hun niveau en belevingswereld. Geïnteresseerd? Kom eens kijken op mijn educatieve blog voor tips en ideeën, inclusief een overzicht met actuele Franse lesmethodes voor het basisonderwijs.

‘De Franse Juf’ Olga geeft Franse les in de groepen 3 t/m 8 van de basisschool (omgeving Delft/Den Haag). Ze studeerde Frans aan het Instituut voor Tolken en Vertalen (ITV Utrecht) en Communicatie, maar kwam erachter dat haar hart uiteindelijk bij lesgeven ligt. Daarom vulde ze haar opleiding aan met modules didactiek en pedagogiek aan de lerarenopleiding. Op haar blog defransejuf.nl deelt ze lesmateriaal voor kinderen van 6-16 jaar.

2 Comments on “Franse les op de basisschool (6-12 jaar)”

  1. Mijn complimenten! Erg gaaf om te lezen dat er een basisschool zo dichtbij ook actief bezig is met het aanleren en verkennen van de Franse taal en cultuur. Chapeau!

  2. ik moet de Franse juf wel even bedanken als 59 jarige want zelf ik kan hier wel wat leren.
    ben een fan van u dank u wel voor deze mogelijkheid.

    MVGR: Fred.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *