En, wat heb jij gelezen dit (school)jaar?

SylviaFrans leren, Frans lezen, LiteratuurLeave a Comment

examen Frans oefenen

In mijn vorige blog schreef ik dat ik van plan was om mijn leerlingen te laten lezen. Nog een week of 6 en dan is het schooljaar ten einde. Hebben ze ook echt gelezen? Of niet?

 

Opstarten

Het opstarten was wat lastig. Mijn leerlingen hadden nog geen vertrouwen in het feit dat ze ècht wel een Frans boek konden lezen. Bovendien is lezen per definitie niet leuk. Dus ben ik begonnen met het uitleggen van de ERK-niveaus. Natuurlijk gekoppeld aan het niveau dat bijvoorbeeld een havo-4 leerling hoort te hebben. In alle boeken, ook die van taalleermethoden.nl, had ik het ERK-niveau geschreven. En zo zei ik: “Begin gerust gemakkelijk”. Nee, je krijgt er geen toets over. Je mag hooguit aan je klasgenoten vertellen wat je van het boek vond. In het Nederlands ja. Ze geloofden het niet. Maar ondertussen wel.

Regelmatig lezen

Ook sprookjes zijn literatuur.

Ik bleef volhouden. Zij ook. Het scheelde zeker wel dat ze al gewend waren om bij Engels en Nederlands ook te moeten lezen. En langzaamaan wenden ze er aan. Ze protesteerden niet meer. Pakten hun boeken en gingen zitten lezen. Zeker 2 van de 3 lessen, die ze per week hadden. Een enkeling legde het boek terug omdat het niveau te hoog was en pakte een boek dat makkelijker was. Wonder boven wonder begonnen sommigen het ook leuk te vinden. Het ene boek was uit en het andere gepakt. Sommige leerlingen pakten een niveautje hoger. Anderen bleven op hetzelfde niveau lezen. Nog enthousiaster werden ze, toen ze hoorden dat ze voor de literatuurtoets ook een van de boeken mochten gebruiken die ze al gelezen hadden. Hoefden ze dus niets extra’s voor te doen.

En als we het dan toch over literatuur hebben…

En deze is nog te koop bij Formilangue.

Dit moest natuurlijk wel getoetst worden. Ik kan al mijn collega’s moderne vreemde talen aanraden om de leerlingen een werkstuk te laten maken. Laat ze vooral los in hun eigen creativiteit. Je krijgt de meest fantastische werkstukken: alleen over de inhoud, diep ingaand op de thematiek, iets wat ze getriggerd heeft en wat betrekking heeft op hun eigen leven. Bedenk vooral dat creativiteit zit in knutselen, tekenen, schrijven en nog veel meer. Laat ze het vooral zelf bedenken. Hun argumentatie is natuurlijk superbelangrijk. Vraag ze in duo’s bij je, die jij op het laatste moment indeelt. Op die manier lezen ze allebei hun eigen boek, denken ze er zelf over na, maar gaan er toch samen dieper op in. Je krijgt de meest magnifieke gesprekken.

 

 

Heb jij jouw leerlingen ook enthousiast gekregen? Ben jij zelf leerling en enthousiast geworden? Ik hoor het graag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *